» چرا دانلود تلگرام از غیر «گوگل پلی» خطرناک است؟

استاد درس امنیت در دانشگاه شریف به دانشجویان زبده نرم‌افزار گفت: کدام‌یک از شما مطمئن هستید که لپ‌تاپ‌ش کاملا پاک و بدون تروجان است؟
اکثریت کلاس دست‌شان را بالا بردند...
استاد گفت: همه شما اشتباه می‌کنید!

سال‌ها قبل که اینترنت هنوز شایع نبود، ویروس‌نویسی جنبه تفننی و مردم‌آزاری داشت لذا سیستم ویروسی، نهایتا منجر به اذیت شدن صاحب آن سیستم و آلوده‌شدن سیستم‌های دیگر به همین ویروس مردم‌آزار می‌شد اما...

اما در زمان ما با توجه به شیوع بالای اینترنت و ارزان‌بودن فضاهای ذخیره آنلاین و همچنین ارزشمندبودن اطلاعات کاربران، تروجان‌ها (جاسوس‌افزارها) رشد فراوانی کرده‌اند و بدون اینکه آزار و اذیتی از خود بروز دهند، سال‌های سال می‌توانند روی دستگاه قربانی جا خوش کنند بدون اینکه فرد متوجه شود.

مهم‌ترین مرحله گسترش تروجان، اقناع کاربر به نصب تروجان است. یکی از روش‌های بسیار مرسوم برای این کار این است که تروجان را (که دارای حجم کمی هستند) با یک نرم‌افزار پرکاربرد و جذاب (مثل تلگرام) ادغام کنند و به دست کاربر برسانند!
حال زمانی که کاربر آن نرم‌افزار را نصب کند، بدون اینکه متوجه شود، تروجان هم همراه آن نصب خواهد شد.

برای این منظور هم در اندروید و هم در ویندوز نرم‌افزارهایی در موضوع combiner یا binder و ... هستند که فایل موردنظر را (که می‌تواند یک تروجان باشد) به فایل apk اندرویدی یا فایل exe ویندوزی می‌چسبانند که در زمان نصب، همراه آن نصب شود.

به همین دلیل اکیدا توصیه می‌شود که نه فقط در مورد تلگرام بلکه در مورد تمام نرم‌افزارهای ویندوزی و اندرویدی این کار را انجام دهید. قبلا سرعت اینترنت، بهانه کاربران برای ممانعت از این کار بود اما هم اکنون که اینترنت ADSL با سرعت و قیمت مناسب برای همگان فراهم است، اگر کسی باز هم تنبلی کند و بجای دانلود از منبع و سایت اصلی، از سایت‌های متفرقه دانلود کند، عواقب‌ش بر عهده خودش است.

فرم ارسال نظر





  وکیل در شیراز   |   برترین وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله