» چرا پیامرسان تلگرام اینقدر خوب رشد کرد؟

تلگرام، علی‌رغم قطعی‌های جزئی که در ایران و جهان داشته ، اما رشد شگفت انگیزی داشته و دارد.

برخی می‌پرسند که علت رشد شگفت‌انگیز آن چیست و چه چیزی باعث شده که بتواند رقبا را پشت سر بگذارد؟ مگر رقبا چه چیزی از تلگرام کمتر دارند؟!

درست است که امکانات عالی (خصوصا ارسال نامحدود فایل تا سقف 1.5 گیگ) یک قسمت ماجراست اما به نظر شخصی من به عنوان یک برنامه‌نویس و طراح UI و UX ، پاسخ یک کلمه است: نبوغ

یک شرکت برای جلوگیری از بارگیری جعبه‌های کاغذی که اشتباها خالی مانده، یک دستگاه هشداردهنده لیزری گران‌قیمت تهیه می‌کند و شرکتی دیگر، یک پنکه در مسیر تسمه‌نقاله قرار می‌دهد. هم ساده‌تر و هم کم‌هزینه‌تر.

تلگرام این نبوغ را در مراحل مختلف رشد خود نشان داده است و افرادی که کار شناس هستند، نبوغی که در مسیر حرکتی آن می‌بینند را تحسین می‌کنند. تلگرام، پیاده‌سازی ربات را به ساده‌ترین شکل ممکن فراهم کرد که اینترنت اشیاء و سال 2020 را هدف گرفته است.

یک نمونه نبوغ جالب اخیر تلگرام در آپدیت اخیر مربوط به تسهیل مرور مطالب مهم در بین مطالب تازه برای هر فرد است؛

تلگرام

قبلا برخی دوستان می‌گفتند که ای‌کاش تلگرام هم با کپی‌کاری! از واتسپ، چند سربرگ (tab) قرار دهد تا گفتگوهای شخصی از گروه‌ها جدا گردد و گروه‌ها هم از کانال‌ها. آنها می‌خواستند با این کار بتوانند سریع‌تر به مطالب مهم در بین انبوهی از مطالب جدید، دست یابند.

در نگاه اول من می‌گفتم که بله خوب است 4 سربرگ طراحی شود که مطالب گفتگوی شخصی، ربات، کانال و روبات هرکدام در یک سربرگ قرار گیرد. اما پس از کمی تامل دیدم که خیر. این مساله برای تسهیل مرور مطالب مهم، کارا نیست. حتی در بین گفتگوهای شخصی هم برخی‌شان، کم‌اهمیت هستند و در بین کانال‌ها و گروه‌ها، برخی بسیار مهم هستند و می‌خواهیم که برای مرور مطالب جدید، آنها را در اولویت قرار دهیم.

تلگرام در آپدیت اخیر خود (همانطور که در تصویر بالا می‌بینید) این مساله را به این صورت حل کرد که شما هر گفتگویی (اعم از شخصی، کانال، گروه و ربات) را که mute کنید، شمارنده آن به صورت خاکستری نمایش داده می‌شود. با این کار، افرادی که با انبوهی از آپدیت‌ها مواجه می‌شوند (خصوصا افراد منظمی که بجای سرزدن مستمر، در فواصل زمانی دورتری سراغ تلگرام می‌روند) به سادگی می‌توانند از بین انبوه پیام‌های جدید، خیلی سریع مواردی که برایشان مهم بوده را تشخیص دهند و نگاهی به آن بیندازند.

وبلاگ آقای تلگرامی - tel

فرم ارسال نظر





  برترین وکیل   |   وکیل در شیراز  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله